Home Dobré rady Grilovanie – niekoľko praktických tipov

Grilovanie – niekoľko praktických tipov

by administrator
Grilovanie - niekoľko praktických tipov

Pri grilovaní by ste mali dodržať niekoľko zásadných pravidiel, aby ste dosiahli perfektný výsledok – pravý gurmánsky zážitok. 

Teraz si pripomeňme niekoľko pravidiel

  • Nepoužívajte dosky na krájanie a náčinie, na ktorých ste pripravovali surové mäso, bez ich riadneho umytia, pretože hrozí riziko infekcie. Po manipulácii so surovým mäsom si dôkladne umyte ruky.
  • Nenechávajte potraviny na slnku, ale pracujte radšej v tieni. Všetko uchovávajte v chladničke, kým mäso nedáte na gril.
  • Mäso sa pred grilovaním neodporúča osoliť, pretože soľ z neho odstráni tekutinu a vysuší ho. Je oveľa lepšie ju marinovať. Marináda, v ktorej sa mäso vopred marinuje a ktorou sa potiera počas grilovania, mu dodáva jemnosť a chuť a zabraňuje jeho vysušovaniu. Odporúčané zloženie marinády je zvyčajne kvalitný olej (olivový, slnečnicový, repkový) a korenie, ako je korenie, sladká alebo pálivá paprika, rozmarín, tymián, bazalka, oregano a cesnak. Môžete použiť aj rôzne obľúbené zmesi na grilovanie.

Samozrejme si musíte zaobstarať kvalitný gril, aby ste svojej rodine a priateľom dopriali čo najlepší gurmánsky zážitok. Všetko potrebné nájdete na www.hawaj.sk .

Tuk z mäsa a olej z marinády kvapkajú na žeravé uhlie a pri teplotách nad 400 °C sa rozkladajú na polycyklické aromatické uhľovodíky. Sú karcinogénne a horúci vzduch ich vyfukuje na mäso, kde sa prilepia. Môžete tomu zabrániť použitím fólie, špeciálnych fóliových podnosov alebo hliníkových grilovacích roštov, ktoré majú otvory, ktoré umožňujú prestup tepla, ale zároveň zabraňujú odkvapkávaniu šťavy do ohňa. Niektoré grily sú už navrhnuté tak, aby zabránili odkvapkávaniu priamo do ohňa (napr. vodné grily, kde tuk odkvapkáva do vodného kúpeľa).

Mäso by malo byť dostatočne vysoko nad ohňom, pretože odkvapkávajúce šťavy tvoria karcinogénne heterocyklické amíny a počas spracovania mäso hnedne. Podľa niektorých výskumov sa z marinovaného mäsa uvoľňuje menej heterocyklických amínov.

Na druhej strane, ak je mäso nedostatočne tepelne spracované, môžu sa v ňom nachádzať patogénne baktérie, nebezpečné mikroorganizmy alebo dokonca parazity, ktoré spôsobujú minimálne bolesti čriev, ale často aj závažnejšie ochorenia. Najčastejšími hrozbami sú salmonela a kampylobakter.

Grilovanie nie je vhodné pre každého

Tí z vás, ktorí radi navštevujú Stredomorie, vedia, že miestni obyvatelia radi grilujú aj syr (zvyčajne vo fólii, pretože sa roztaví), čerstvú zeleninu a ovocie. Zo zeleniny radi pripravujú napríklad baklažány, cukety, papriky, paradajky a mladú kukuricu priamo s mäsom, s celozrnným chlebom ako prílohou. Ak k mäsu pridáte čerstvé zeleninové alebo ovocné šaláty, nič nepokazíte.

Grilovanie však nie je vhodné pre každého. Na mäse sa vytvorí kôrka, ktorá je pri trávení mechanicky dráždivá, zatiaľ čo ostatné ho nemôžu toľko ochutiť. Ak držíte diétu, určite sa vyhnite grilovaným pochúťkam.

 

You may also like